LCHF PREHRANA

Ste že slišali za LCHF dieto? Ne, ne gre še za eno izmed modnih muh, ki se hitro pojavijo in hitro izginejo, temveč za način prehrane, ki so ga poznali že v pradavnini. Kratica LCHF izhaja iz angleških besed low-carb, high-fat, torej gre za dieto oziroma način prehranjevanja z omejenim uživanjem ogljikovih hidratov in povišanim vnosom maščob. Se sliši obrnjeno na glavo? Berite naprej.

V resnici LCHF prehrana ni nič novega, drži pa, da prihaja v veljavo šele v zadnjem času, z razvojem interneta in enostavnega širjenja informacij. Vi ali vaši starši se zagotovo spomnite, kako smo v osemdesetih letih prejšnjega stoletja naravne maščobne vire, kot sta maslo in svinjska mast, pričeli nadomeščati z margarino in rastlinskimi olji. Razlog za to je bila raziskava enega najbolj znanih ameriških raziskovalcev vpliva prehrane na človeško telo, Ancela Keysa, v kateri je za glavnega krivca srčno-žilnih obolenj obsodil nasičene maščobe in holesterol. Čeprav je bila ta hipoteza kasneje večkrat ovržena, je zelo spremenila celoten pristop k prehrani v sodobnem svetu. Živila, bogata z živalskimi maščobami, ki so jih naši predniki uživali tisočletja nazaj, so v sodobnem času nadomestila z omega-6 maščobami bogata rastlinska olja, margarine ter velika količina škrobnih industrijsko predelanih ogljikovih hidratov in sladkorjev. Posledice te spremembe na človeštvu so dobro vidne. Vse več je debelih in prekomerno težkih, posameznikov s presnovnim sindromom, diabetesom, srčnimi obolenji in drugimi podobnimi obolenji sodobnega časa.

10 RAZLOGOV ZA LCHF PREHRANO

Kljub temu, da se dogajajo veliki premiki v korist LCHF prehrane, še vedno pogosto naletimo na prepričanje, da so jajca in živalske maščobe škodljive in da je za optimalno zdravje, pa tudi izgubo odvečnih kilogramov treba uživati veliko sadja, zelenjave ter polnozrnatih izdelkov in rastlinskih olj. A dejstvo je, da so uradne prehranske smernice v veliki meri zgrešene in zastarele ter da nam sodobna prehrana z veliko ogljikovimi hidrati prej škodi kot koristi. Nasičene maščobe so – prav slišite – bolj zdrave kot rastlinska olja z veliko polinenasičenih maščob, ki hitro oksidirajo in lahko v telesu sprožajo vnetna stanja. Holesterol iz prehrane tako rekoč nima vpliva na krvne vrednosti holesterola, kar je pred kratkim uradno priznala tudi ameriška zdravstvena stroka.

Velika prednost LCHF prehrane je, da naučimo telo za energijo optimalno izkoriščati maščobe, kar za sodobnega človeka sicer ni značilno. Večina posameznikov jih izkorišča zelo slabo, kar pripelje do debelosti in različnih zdravstvenih problemov. Več imamo v prehrani ogljikovih hidratov, več inzulina se sprošča, posledično pa za energijo kurimo manj maščobe in več se je kopiči v zalogah. Poleg tega zaužiti ogljikovi hidrati zaradi slabe senzitivnosti celic na hormon inzulin prehajajo v maščobe in se kopičijo kot zaloge. Možganom se zdi, da ne dobimo dovolj energije, čeprav po krvi plava ogromno maščob in ogljikovih hidratov oziroma glukoze, zato smo lačni, kljub temu, da jemo kar naprej. Sčasoma se pričnejo pojavljati zdravstvene težave, predvsem bolezni sodobnega časa, kot so presnovni sindrom, problemi s srčno-žilnim sistemom, določene oblike raka, diabetes, demenca in druge.

Vse to lahko omilite in celo preprečite, če v svojo prehrano uvedete nekaj sprememb:

  • – uživajte čim manj predelana maščobno-beljakovinska živila, kot so jajca in meso proste reje, veliko vlaknaste zelenjave, sadje pa omejite na minimum, saj vsebuje veliko sladkorja (najboljša izbira je jagodičevje)
  • – hrano pecite na maslu, kokosovi maščobi ali svinjski masti in omejite porabo rastlinskih olj z veliko omega-6 maščobami
  • – zmerno lahko uživate polnomastne mlečne izdelke, oreške in kakav ali temno čokolado
  • – naj vas ne zavedejo številni polnozrnati izdelki in naravne oblike sladkorja, ki jih ponujajo kot zdrava nadomestila za izdelke iz bele moke in beli sladkor, saj ravno tako pridejo v kri kot glukoza ali fruktoza